Recente tensiuni în comunitatea evanghelică românească legate de invitația lui Miroslav Volf la ITP București au dus demisionarea lui Corneliu Constantieanu, rectorul ITP București, sub acuzații de aderare la crislam și de apostazie, prin faptul că se asociază cu Miroslav Volf, și prin faptul că în urmă cu 7 ani, înainte de a veni la ITP, a semnat un document produs de profesori de la Yale Univeristy, ca răspuns la o scrisoare adresată de un grup de intelectuali musulmani creștinilor, scrisoare intitulată „A Common Word” („Un cuvânt comun” – voi folosi prescurtarea ACW de aici încolo).

Atât crislamul cât și documentele menționate mai sus sunt evenimente și documente generate în context american. După 7 ani impactul lor a ajuns în România în condiții care mi se par ciudate, dată fiind distanța de la originea lor. Astfel, ele sunt de-contextualizate de original și plantate în România ca sursă de controversă între evanghelici.  Bănuiesc că mulți credincioși români care nu sunt implicați în conversații de acest gen nu cunosc nici contextul original nici mult din conținutul acestor controverse.  Eu însumi am fost cu totul neinteresat de ele și într-o oarecare măsură neinformat asupra subiectului, până când acesta a devenit o problemă în context românesc. Dată fiind situația prezentă, am hotărât să le privesc mai îndeaproape și exprim o opinie personală asupra lor, simplu, pentru a încerca să dau o perspectivă oarecum independentă celor din România interesați în a citi blogul meu.

Într-o postare anterioară am oferit o perspectivă contextualizată cu privire la crislam. Acum încerc să ofer o perspectivă contextualizată cu privire la ACW și răspunsul de la Yale. Nu pot face acest lucru într-un text scurt, superficial. De aceea, voi folosi două postări destul de lungi. În aceasta, care este prima, redau puțină istorie.  În următoarea voi exprima o opinie personală, pe baza a ce scriu aici. Va trebui să fac referințe la o mulțime de surse în engleză, deci în ultimă instanță va fi destul de greu pentru cineva să-și facă o opinie bine întemeiată asupra subiectului fără a putea citi texte și viziona clipuri în engleză.  Cel puțin, adun unele surse împreună și încerc să le contextualizez, ca să asist pe cei ce doresc să facă acest efort.

Doresc de asemenea să specific că nu am nici un interes personal în cele petrecute în România, dar sunt profund întristat de spasmele prin care trece comunitatea evanghelică românească și consider că mai multe perspective nu pot decât să ajute la limpezirea apelor. Nu-l cunosc personal pe Corneliu. L-am întâlnit o singură dată aici, în SUA, cu mai mulți ani în urmă și cred că împreună cu o altă persoană am povestit poate vreo 20-30 de minute. Nu-mi amintesc ce am povestit – trebuie să fi fost ceva generalități.  Nu l-am întâlnit de atunci, și n-am avut nici un contact cu el în acești ani, deci nici în legătură cu evenimentele prezente. Nu sunt nici penticostal, ceea ce mă face să bănuiesc că la un anumit nivel avem diferențe de vederi, dar nu atât de mult încât dacă am avea ocazia, să nu ne putem închina împreună, frânge pâinea împreună, sau să-L slujim pe Dumnezeu împreună. Cam cum sunt baptiștii cu penticostalii în România! Evenimentul este public, de aceea pronunț o opinie publică.  Dincolo de aceasta este treaba penticostalilor cum își rezolvă problemele interne.

Cu aceste clarificări pornesc la drum, căutând să prezint contextul scrisorii ACW și răspunsului de la Yale, conținutul lor fundamental, precum și reacții și impact în context evanghelic. Opinii personale, în postarea următoare.

OCAZIE

La 13 Octombrie 2007, 138 de profesori și intelectuali musulmani au adresat o scrisoare deschisă intitulată A Common Word (de aici încolo, ACW) către 27 de personalități și entități creștine din întreaga lume. Cap de listă a fost Papa de Roma, urmat de patriarhii ortodocși și alate personalități și organizații creștine, cum ar fi Arhiepiscopul de Canterbury, secretarul general al Consiliului Mondial al Bisericilor, și diferitelor alianțe sau organizații creștine (luterani, metodiști, reformați, baptiști, etc.), și în final, tuturor bisericilor creștine de peste tot (deci, a fost adresată și președintelui Alianței Mondiale Baptiste).

Scrisoarea a fost compusă cu concurența mai multor oameni învățați musulmani și sponsorizată sub auspiciile regelui Abdullah II al Iordaniei.  Există mai multe variante despre ce a cauzat această scrisoare, dar fără îndoială că au contat unele comentarii făcute de Papa Benedict la o conferință în Regensburg cu câtva timp înainte, comentarii care au fost percepute ca o acuzație la adresa islamului ca fiind o religie violentă și irațională, precum și scrisoarea deschisă adresată Papei ca răspuns de unii musulmani după acel eveniment.

Scrisoarea ACW a avut și continuă să aibă un impact semnificativ, întrucât este prima ocazie de acest fel în relațiile dintre musulmani și creștini (în sensul că a fost semnată de un număr semnificativ de musulmani influenți), generând serii de conferințe inter-religioase în tot felul de organizații și universități, ecoul ei ajungând până la nivele guvernamentale, ONU, etc.. Detalii despre această scrisoare se găsesc în engleză pe site-ul A Common Word, unde sunt și traduceri ale documentului în diferite limbi, un sumar al diferitelor răspunsuri, precum și legături la înregistrări audio și video ale diferitelor evenimente generate de acest document.  Fără o familiarizare cât de cât cu unele din aceste documente, angajarea în discuții la subiect este lipsită de înțelegere și obiectivitate.

CONȚINUT

Nu intenționez să analizez conținutul scrisorii în detaliu, ci doar să-i dau ideea principală (textul este disponibil pe site-ul menționat mai sus, tradus în 3-4 limbi), însă voi discuta aspectele controversate în postarea următoare.

Ideea principală a textului este că deși există diferențe majore între creștinism și islam, care nu trebuie și nu pot fi negate, există și o bază comună. Și anume, iubirea de Dumnezeu și iubirea de aproapele, poruncită în amândouă religiile (precum și în Iudaism). Practic, textul discută iubirea de Dumnezeu în islam și în Biblie (așa cum o înțeleg musulmanii autori ai ACW), și apoi iubirea aproapelui în islam și Biblie, după care se încheie cu un apel.

Discuția este în termeni musulmani, cu accent pe unitatea absolută a lui Dumnezeu care „nu are parteneri” (iubirea de Dumnezeu este asociată cu închinarea și afirmarea unității Lui). Cum este de așteptat, textul reflectă o înțelegerea denaturată a conceptului creștin despre Dumnezeu, despre dragostea de Dumnezeu precum și despre alte aspecte, înțelegere evidentă de altfel în Coran (de exemplu, creștinii nu spun că Dumnezeu are parteneri, sau că Isus este Fiul lui Dumnezeu prin procese fizice, etc.).

Scrisoarea se încheie cu apelul din Coran adresat creștinilor (și evreilor), ca „popor al Scripturii” (în sensul de popor care are Revelație scrisă) – titlul „A Common Word” venind din Coran 3:64:

Spune: „O, voi oameni ai Scripturii, veniți la un cuvânt comun între noi și voi: să nu-L adorăm decât pe Dumnezeu, să nu-L asociem cu nimic, să nu ne luăm unii pe alții drept dumnezei, în afară de Dumnezeu. Apoi dacă ei vor întoarce spatele, spuneți-[le]: Mărturisiți [cel puțin] că noi suntem supuși!”.

Esența apelului final sună astfel:

Deci, fie ca diferențele (dintre noi ) să nu cauzeze ură și luptă între noi. Haideți să trăim între noi în dreptate și fapte bune. Haideți să ne respectăm, să fim corecți și buni unii cu alții și să trăim în pace sinceră, armonie și bunăvoință reciprocă.

Să remarc și că peste tot în textul englezesc se folosește termenul „God / Dumnezeu” nu Allah. În mod explicit Coranul spune că monoteiștii (evrei, creștini, islamiști) se închină aceluiași Dumnezeu.

RASPUNSURI

Cum este de așteptat, scrisoarea a generat o multitudine de răspunsuri.  Site-ul A Common Word redă 71 de răspunsuri din partea a diferite entități de toate nuanțele creștine, disponibile pentru oricine să le citească. Observ că răspunsurile sunt de două categorii. Unele răspunsuri sunt doar confirmări imediate de primire și afirmare (cele mai multe) sau negare a inițiativei de dialog, unele din acestea exprimând intenția de a intra în conversație în mod mai substanțial pe viitor.  Alte  răspunsuri sunt substanțiale și intră în detalii teologice.  De regulă, răspunsurile substanțiale sunt date la un timp după confirmarea primirii – o jumătate de an, un an, sau chiar mai mult. Nu am citit toate răspunsurile, dar dacă cineva vrea să citească exemple de răspunsuri cu conținut substanțial le recomand două:

Detailed Response from The Archbishop of Canterbury to A Common Word (o confirmare de primire a fost dată inițial. Acest răspuns detaliat vine după o jumătate de an. Probabil acesta este cel mai substanțial și competent răspuns)

Extended response from the Baptist World Alliance (o confirmare de primire a fost dată inițial, răspunsul detaliat vine după un an)

Cred că merită citit și:

Response from the World Evangelical Alliance

Dialoguri oficiale de substanță create de această inițiativă, abordând diferite aspecte ale relației dintre musulmani și creștini, inclusiv persecuția, lipsa libertății religioase, etc., au fost ținute în anii următori la Yale University, Cambridge University, Vatican, și anul trecut la Georgetown University. Cele mai multe, dacă nu toate aceste evenimente sunt disponibile sub formă video pe web – cine are timp le poate viziona. Din lipsă de timp, eu am vizionat doar cam două ore din conferința de anul trecut la Georgetown University.

Răspunsul în jurul căruia s-au creat disensiunile între evanghelici este răspunsul unor profesori de la Yale.  Este clar că acesta este un răspuns din prima categorie, adică o scrisoare de acceptare a parteneriatului la dialog, nu un răspuns extins care intenționează să intre în detalii. De fapt, mi se pare un pic ciudat cum scrisoarea ACW este datată Oct 13, 2007 iar scrisoarea de răspuns de la Yale este datată Oct 12, 2007. Poate calendarele lor merg invers! :). Această scrisoare a fost compusă cu concurența unor evanghelici și a fost semnată de un număr substanțial de evanghelici.

În stil Yale, o lună mai târziu universitatea a cumpărat o pagină din New York Times și a publicat răspunsul lor și numele a vreo 300 de semnatari care și-au dat consimțământul la document.  Printre ei erau un număr de evanghelici proeminenți. Iată unii pe care i-am putut identifica eu, dar au fost și alții:

  • Leith Anderson, Președintele al National Association of Evangelicals
  • Bertil Ekstrom, Executiv Director la World Evangelical Alliance
  • Martin Accad, Decan la Seminarul Teologic Baptist din Liban
  • Robert Colley, Președinte Emerit la Gordon Conwell
  • Timothy George, Decan la Samford
  • Bill Hybells, Pastor la Willow Creek
  • Peter Kuzmic, Președinte la Seminarul Evanghelic din Croația
  • David Neff, Editor la Christianity Today
  • Rick Warren, pastor la Saddleback Church
  • John Stott
  • Christopher Wright, Director la Langham Partnership. Langham Partnership a finanțat vreo 10 doctorate ale românilor evanghelici, dacă nu mai mult. Dar nu și pe al meu :).

Precum și românii:

  • Cornel Constantineanu, pe atunci decan la Seminarul Teologic Evanghelic din Croația
  • Dănuț Mănăstireanu, World Vision International

Câțiva profesori de la Fuller, unde lucrez eu, de asemenea au semnat documentul, inclusiv fostul președinte, rectorul, și șeful meu, care acum este decan.

IMPACTUL RĂSPUNSULUI DE LA YALE ÎNTRE EVANGHELICI

Nu-mi este clar de ce dintre toate răspunsurile date la ACW, acesta a fost luat în atenție în particular de John Piper și Albert Mohler. Probabil pentru că a fost semnat de atâți evanghelici respectabili, și a fost și cel mai popular și public la început.

În Ianuarie, 2008, John Piper a dorit să-și exprime public dezamăgirea cu privire la document (vezi clipul video) pe motiv că pune creștinismul și islamismul pe picior egal și că nu este un document onest pentru că dă impresia că creștinii și musulmanii înțeleg dragostea de Dumnezeu la fel. De asemenea, argumentează Piper, documentul nu prezintă unicitatea lui Cristos și jertfa lui ispășitoare (de câteva ori se referă la ispășire), precum și învierea Lui.  Piper de asemenea promite că va scrie el un alt text, care este cristocentric, dar nu am reușit să găsesc un astfel de document.  Poate vreun cititor ni-l semnalează.

Tot în Ianuarie 2008 Albert Mohler a exprimat opinii similare pe care le puteți asculta la programul lui de radio.   Potrivit lui Mohler, răspunsul de la Yale nu este destul de creștin și nu intră în dialog de pe poziție ferm creștină. Mohler consideră că dacă textul Yale nu este lipsit de onestitate (cum spune Piper – nota mea), cel puțin duce la confuzie. Limbajul despre Dumnezeu este confuz și implică faptul că musulmanii și creștinii se închină aceluiași Dumnezeu. Și desigur, nu este destul de specific în a afirma că Isus este Domn.

Cu aceste acuzații atenția evanghelicilor s-a îndepărtat de ACW și s-a concentrat asupra răspunsului de la Yale, care a continuat să fie sursă de controversă și diviziune între ei. Practic, evanghelicii nu s-a mai concentrat asupra dialogului cu musulmanii propus de ACW, ci s-a cramponat asupra metodologiei, sau mai precis, asupra modului în care se poate intra în acest dialog.

În urma intervenției lui Mohler și Piper, președintele, rectorul și capelanul de la Wheaton (una din cele mai influente școli evanghelice din America) și-au schimbat opinia și și-au retras semnăturile de pe răspunsul de la Yale, în timp ce directorul departamentului de misiune către musulmani de la Wheaton a reținut-o, afirmând că nu are rezerve față de document. Alți semnatari evanghelici, ca de exemplu un profesor de la New Orleans Baptist Seminary (Southern Baptist) care a misionat 25 de ani între musulmani, au dat explicații cu privire la semnătură. Impresia mea este că cei mai mulți misionari cu experiență între musulmani sau cunoscători ai islamului au semnat documentul fără rezerve și au încurajat semnarea lui.

Cum controversa a continuat, la întâlnirea anuală a Evangelical Theological Society din 2009 s-a organizat o întâlnire deschisă pe această temă la care au participat doi musulmani – profesori de islam (Joseph Lumbard a fost consultat în probleme interreligioase la curtea regala a Iordaniei), doi semnatari ai documentului Yale, precum și cei doi oponenți proeminenți: John Piper și Albert Mohler. Prezentările acestora sunt înregistrate și redate pe site-ul lui John Piper – vizionare plăcută!

Este practic imposibil să discut aceste prezentări în detaliu aici, dar nu cred că natura controversei între evanghelici poate fi înțeleasă în profunzime fără a le viziona. Sper totuși să ajute cele prezentate până aici, precum și faptul că cei ce doresc să înțeleagă evaluarea mea din postarea următoare pot să se refere la aceste resurse pentru detalii. În postarea următoare voi prezenta opinia mea cu privire la unele aspecte din această controversă și cu privire la răspunsul senatului de la ITP București, prezentată în comunicatul oficial al acestuia. Între timp, dacă cineva observă că am trecut cu vederea vreun aspect important al controversei din America, îl rog să mă atenționeze.