Am primit de la Emil o serie de întrebări în urma postului despre coerența teologiei baptiste, și pentru că nu sunt în stare să dau răspunsuri scurte, le grupez sub titlul de mai sus, care cred că se potrivește. Nu mă cunosc cu Emil, dar am dedus că este baptist de vre-o zece ani – cum eu sunt baptist de peste treizeci de ani, îmi permit să mă adresez la per tu. Sper să nu fie nici o supărare. L-am supărat așa pe dl. Ionescu odată, dar m-am pocăit repede –o pot face din nou. Iată mesajul căruia îi dau niște răspunsuri tentative mai jos:

Dintre doctrinele consacrate cu privire la Cina Domnului,aparute in 2000 de ani de crestinism, de care credeti ca se apropie cel mai mult Iosif Ton? Aceste doctrine, din cate stiu, sunt:

– transubstantierea catolica
– transubstantierea ortodoxa
– consubstantierea ( sau ubicuitatea) lutherana
– doctrina calvinista a prezentei spirituale a lui Hristos la Cina Domnului
– doctrina simbolismului zwinglian.

Daca mai stiti altele sau credeti ca ar mai putea aparea ceva nou, la acelasi nivel de importanta cu cele enumerate, va rog sa-mi spuneti.

Primele patru doctrine sunt sacramentaliste.Se pare ca Ton, strajerii si simpatizantii lor nu mai sunt simbolisti in ce priveste Cina Domnului. Asta ar presupune ca si in ce priveste botezul in apa au devenit sacramentalisti. Cum vor redefini oare botezul in apa pe coordonate sacramentaliste (Sacrament = Taina)? Sau doar cina este sacrament iar botezul ramane simbol?

Daca “Baptiștii nu sunt congregaționaliști (ca denominație, ca în vest)” ce guvernanta bisericeasca credeti totusi ca au? Sunt episcopalieni sau presbiterieni? Sau o combinatie a cestor variante?

Facand abstractie de situatia concreta a baptistilor romani, intr-un context congregational pur sau, mai bine zis, al unei biserici independente, credeti ca se respecta principiul unitatii cu Hristos si Biserica Soborniceasca la Cina Domnului? Apartenenta la o federatie formala de biserici, cu un vag rol de reprezentare, credeti ca e de natura sa compenseze problema de fond a autonomiei(schismei?) declarate si laudate?

De ce trebuie neaparat ca sintezele teologice sa fie personale cand principiul Conciliului de la Ierusalim si al sinoadelor ecumenice care au urmat a fost:

Fapte 15:28 “Caci s’a parut nimerit Duhului Sfînt si noua..”, A fost vorba de descoperire in unitate, nu fara dezbatere, a doctrinei corecte.

Asadar, cum avansam de la sinteza teologica personala a lui Eugen Matei sau Marius Cruceru sau Beni Faragau sau Iosif Ton sau… la SINTEZA TEOLOGICA baptista romana (reprezentativa) care insa sa nu ne rupa de fratii nostri (sau unii dintre fratii nostri) din miscarea baptista mondiala? Iar dupa ce am realizat SINTEZA, cum o integram in doxologia Bisericii baptiste romane?

Câteva tentative de răspuns:

Doctrina lui Iosif Țon despre Euharistie:

Nu poți aprecia poziția cuiva doar dintr-o predică. Nu cred că Iosif Țon are undeva o teologie mai elaborată a actelor de cult.

Doctrinele despre Cină (mai precis, despre prezența lui Hristos):

Bună sistematizare cu valoare educativă (la o clasă de sistematică). În realitate, astfel de sistematizări sunt și un prilej de distorsionare. Să exemplific, demonstrez că Luther a fost calvinist :)! El vorbește de trei moduri ale prezenței lui Hristos: circumscris-corporal, necircumscris-spiritual și divin-ceresc. La Cină, Hristos e prezent în cel de-al doilea mod (spiritual). Deci, Luther e calvinist pentru că vorbește de prezența spirituală. Glumesc, desigur.

Poate apare ceva nou la acest subiect?:

Cine sunt eu să știu viitorul? În mod normal, dezbaterea principală aici a fost una de Cristologie/antropologie, fiind legată de cum se înțelege relația dintre naturile divină și umană în Hristos (de fapt, pe asta s-a centrat controversa dintre Luther și Zwingli). Eu am făcut aluzie la asta când am întrebat cum se înțelege faptul că „Hristos a fost ispitit ca și noi” dacă întruparea a însemnat îndumnezeirea materiei. Nu cred că am primit răspuns. Dar totul se leagă împreună în teologie – deci tema este legată și de doctrina despre natura creației cum rezultă din discuția despre conceptul de îndumnezeire cu frații ortodocși. Rezultă că dacă ar fi să fie ceva cu adevărat nou, noutatea ar traversa întreaga teologie, deși poate porni de oriunde. După părerea mea, cel mai probabil noi interpretări vor apare odată cu noi înțelegeri ale naturii umane – cred că la ora actuală se face o mulțime de cercetare în această direcție, deși motivația vinde din alte părți. Dar din nou, cine sunt eu să știu viitorul?

Sistemul de guvernare al baptiștilor:

Este întrebarea despre aspectul funcțional sau despre teologia lui? Interesul meu a fost în primul rând teologic. Trebuie să considerăm că la baptiștii români (pe vremuri, nu știu cum s-au schimbat lucrurile):

  • Numai cei ordinați administrează actele de cult (Oncken a așteptat cinci ani după ce și-a format convingeri baptiste, ca să găsească pe cineva ordinat adecvat, să-l boteze. Cina o dau doar cei ordinați).
  • Ordinarea se face doar de o comisie de ordinare de către alți ordinați (ca la ortodocși, adică numai un grup de episcopi pot hirotoni un alt episcop).
  • Trebuie să păstreze comuniunea episcopală (ceea ce Țon nu a făcut și ceilalți episcopi și-au retras mâinile – tot asemănări cu ortodocșii).

În contrast, în congregationalismul mai radical (ca la Frați în Romania), orice membru oficiază actele de cult, trebuie să existe o pluralitate de prezbiteri în fiecare biserică, nu un singur păstor, etc.. Toate acestea derivă din anumite aspecte și convingeri teologice pe care personal nu le-am studiat în detaliu și cred că nici frații noștri mai mari nu se omoară explicându-le (dacă au o explicație).

Eu aș argumenta că practica baptiștilor este un mod de păstrare a unității bisericii, și de a trăi „continuitatea apostolică,” (adică cu învățătura lor, nu în sensul ortodox prin actul fizic de punere a mâinilor neîntrerupt istoric). Conceptul de continuitate apostolică în sine este valoros (și biblic), deși nu-l înțelegem în sens ortodox.

Deci, baptiștii (români, cel puțin) după mine, au un hibrid congregaționalist-ortodox (now, that is funny). Nu că l-au învățat de la ortodocși – nu știu de unde vine pt. că nu cunosc destul de bine unele evoluții istorice. Nu cred că e rău (dimpotrivă!), dar dacă e aplicat de oameni nepocăiți, riscăm să avem și noi o clasă sacerdotală (în practică dacă nu în teorie).

Nu mai discut aici deosebirile de ortodocși care sunt foarte semnificative (biserica alege păstorul, nu poate fi numit de sus; biserica e constituită de prezența lui Hristos prin Duhul, nu este necesară prezența episcopului, etc. – deci sistemul nu este episcopal ca la ortodocși, deși ordinarea păstorului se face doar de cei ordinați – ca la ortodocși. La congregaționaliști biserica locală ordinează). Cred că s-au făcut unele schimbări de practică recent (eu sunt plecat din Romania după revoluție, nu cunosc realitatea de pe teren), schimbări care s-ar putea să fi fost motivate mai mult de rațiuni practice – nu știu să fie prezentate undeva aspectele teologice. Legătura teologie-practică ar trebui discutată undeva pe la teologia pastorală la care sunt deficitar.

Se păstrează principiul unității cu Hristos într-un context congregațional?

În primul rând, unitatea cu Hristos e o realitate creată de Duhul Sfânt, când îl aduce pe Hristos în inima și viața noastră și crește pe măsură ce creștem în El. Indiferent de sistemul de guvernare, divizările dintre noi sunt o dovadă a imaturității spirituale. Dar după cum am spus vorbind despre sacramente, realitatea interioară, spirituală, subiectivă, este neconturată și nedefinită dacă este neexprimată în dimensiunea materială. Deci pe scurt, răspunsul ar fi „nu tocmai bine, sau foarte slab.” Adică, este totuși comuniunea deschisă, și alte aspecte care exprimă unitatea în Duh a Bisericii, care ar trebui discutate mai detaliat.

Oricum, de aici rezultă că baptiștii nu sunt Creștini după evanghelie (Frați – până și accentuarea pe numele de Frați exprimă această teologie – numele de Creștin după Evanghelie a fost forțat de comuniști pe denominațiune), și Creștinii ar trebui să devină baptiști :). De penticostali mă ocup altă dată :). Sper că este evident că glumesc în proporție de 85%. Cealaltă 15% îmi dă identitatea baptistă față de cei menționați. Astfel, unitatea vizibilă a Bisericii se exprimă nu doar prin actele de cult ci și prin schimbul de lucrători hirotoniți și păstrarea comuniunii episcopale/pastorale (cel puțin asta este practica unor denominațiuni care se mișcă spre unitate). Oricum, diferența de practică dintre baptiști și Frați nu este de natură să rupă comuniunea între ei – ocazional eu aș lua Cina la Frați fără probleme, dar nu știu dacă există o practică or recomandare oficială la nivel de cult.

Sintezele teologice personale, denominaționale, și practica Conciliului de la Ierusalim:

În primul rând să observăm că discuția la conciliu a fost teologică dar decizia a fost una practică. Când a fost vorba de teologie, Petru a făcut prezentarea (sintezei) lui, Barnaba a lui, Pavel a lui, Iacov a lui. Să observăm că ei au interpretat lucrarea Duhului în viața lor în lumina Scripturii, și au aliniat-o acesteia. Să observăm că fiecare a spus „eu sunt de părere…” În final, scrisoarea a fost scurtă cu câteva lucruri practice, teologia a fost transmisă „prin viu grai” de cei trimiși din Ierusalim.

În mod normal fiecare om are o sinteză a sa, mai mult sau mai puțin educată, coerentă, etc.. Așa funcționăm noi, oamenii. Toți căutăm să armonizăm cumva perspectiva noastră asupra vieții, ca să dobândim un sentiment că trăim și ne mișcăm cu sens. Ca și creștini, desigur, Dumnezeu în Hristos este în centrul acestei perspective. Dacă nu căutăm o astfel de coerență suntem un fel de schizofrenici teologici. De fapt adesea schizofrenia teologică ne atacă în seminar, sau prin citirea unei cărți, acasă. Era s-o pățesc și eu când am venit din contextul uniform denominațional, cu o teologie turnată în cap cu tolcerul, la Fuller, să studiez împreună cu prezbiterieni, penticostali, catolici, ortodocși, etc.. Am fost ca un copil care nu știe înota și este aruncat în piscină la apă adâncă. Învăță să înoate sau se îneacă. Sper că am învățat să înot. La plecare din Romania un frate de la Southern Baptist încerca să mă convingă că nu voi mai fi baptist dacă merg la Fuller, și acum am ajuns să scriu postări ca un ideolog baptist! Dumnezeu e atât de glumeț că îmi vine să cad pe spate :). Dar mă abat de la subiect.

Cum se face o sinteză comună și se păstrează identitatea și diversitatea baptistă? Aceasta este o temă fierbinte între baptiștii de pretutindeni, nu doar în Romania, ar fi ridicol să încerc un răspuns aici! Aduc doar doi bănuți. Am încercat să arăt că baptismul este un spațiu și cred că în acest spațiu este loc și pentru un Țon, și pentru un Cruceru, și pentru un Fărăgău și pentru… mulți alții. De fapt, dacă te uiți atent, aceștia nu sunt identici! Unul e biblist, unul e patrologist, unul e lider, unul e laic cu vorbe multe… Oare nu cumva este la mijloc diversitatea darurilor Duhului? Oare nu cumva existența sintezelor individuale multiple este un dar dat bisericii baptiste române de Dumnezeu, mai degrabă decât un handicap? Ar fi putut fi un adevărat conciliu la Ierusalim fără oameni de talia lui Iacov, Barnaba, Petru și Pavel (care mai târziu să-i tragă peste nas lui Petru că nu s-a ținut de principiul enunțat de el însuși aici)?

Știu, știu, problema este cea a limitelor acestui spațiu. La centru, baptiștii au o definiție bine conturată în suveranitatea lui Hristos asupra individului și Bisericii căreia îi este Cap. Problema mai critică este cea a limitelor ortodoxiei și cum ne raportăm unii la alții în plan mondial, în contexte extrem de diverse. Am atacat problema pe ici pe acolo cu teme ca „baptismul ca spațiu teologic,” „ortodoxia limitelor și limitele ortodoxiei” și chiar cu recenzia la cartea despre evanghelici. Ideea că s-ar putea trasa o linie uni-direcțional de către un teolog sau chiar organizație (Uniune, de sus în jos, sau Southern Baptist cerând baptiștilor români să semneze innerancy statement) e nerealistă pentru că nu așa se trăiește în unitatea Duhului.

Există mai multe modele propuse, cred, și cred că nici un model unilateral nu este adecvat. Ideea principală este că unitatea Trupului este o unitate a Duhului, dar cum se exprimă și trăiește în viața practică? O abordare pur fundamentalist-dogmatică (pe bază de crez) nu este adecvată. Nici una liberal-spiritualizată-centristă (Hristos e capul fiecărui individ și fiecare individ face cum îl taie capul și nu avem un crez). Dată fiind legătura organică dintre doctrină și practica liturgică/doxologică (aici avem ceva de învățat de la ortodocși), eu mă gândeam că trei aspecte ar trebui luate în considerare: doctrina (crez), trăirea practică (nu oricine zice Doamne, Doamne…) și unitatea episcopală/prezbiterală/pastorală (vezi nota de mai sus despre guvernarea Bisericii).

Concret, privind pe baptiștii români, cred că ne-am buticărit destul. Este vremea să ne pocăim, să dărâmăm zidul de despărțire între clerici și laici, să desființăm luptele de partide (eu sunt bucureștean, eu sunt orădean, eu a lui x, eu al lui y), și să creăm un dialog teologic autentic în structurile și organizațiile pe care le avem (comunități, uniune, școli de teologie, etc.) prin procese pe care se pot defini ușor. Să ne îngăduim unii pe alții și să ne purtăm de grijă unii altora, mai degrabă decât se competiționăm neonest, și să ne sfâșiem unii pe alții. Și astfel, din când în când, conducerea cultului să poată veni cu câte o pronunțare… „ni s-a părut Duhului Sfânt și nouă…” Pot zice asta în pace numai dacă procesul anterior pronunțării este adecvat. Nu știu să avem un proces la nivel de cult – congresele cred că sunt doar organizatorice, nu teologice :). Avem structurile (biserici, comunități, uniune, școli de teologie, organizații), avem un număr de oameni capabili cu studii avansate în diferite domenii, dar nu se leagă prea multe… oare de ce?